Thursday 9 July 2009

Kunne like gjerne vært ikke-eksisterende i slike situasjoner.

Hva skal man gjøre?
Faren til en du kjenner dør, og du skal liksom prøve å gjøre alt bedre?
Bare gi opp. Det kommer ikke til å funke. Du kunne like gjerne vært ikke-eksisterende i slike situasjoner.
Du sitter der.. Uten en erfaring som gjør deg kvalifisert til å i det hele tatt prøve å gi råd.
Så, man sitter der, uten noe å si. Uten noe å gjøre.
Ingen mulighet til å få vekk smerten vedkommende føler. Du er mer eller mindre ubrukelig.

Det eneste man kan gjøre er å være der. Det høres helt teit ut, men det er det eneste du kan.
Være der. Vise at du bryr deg. Si at: "Hey, jeg er her hvis du trenger noen til å lytte. Jeg har ikke noen svar. Jeg er ikke god med ord, men jeg er veldig flink til å lytte..."
Hva annet kan du gjøre? Svar: Ingen ting.
Personen kommer mest trolig ikke til å ville snakke om det, men det hender jo at man får seg en overraskelse...

Jeg hater å vite at folk jeg bryr meg om har det vondt. Jeg hater døden. Jeg hater urettferdighet. Jeg hater å være trøtt i slike stunder.

Jeg hater å være ubrukelig....

No comments: