Friday 26 June 2009

"De är jo festivaaaaaaal!"

Jeg hadde aldri vært på en musikkfestival før. For å være ærlig, så tror jeg ikke at jeg har vært på noen form for festival i det hele tatt, så man kan si at jeg var mildt sagt spent da jeg ble vekt kl. 8:00 lørdag morgen. Det kilte bokstavelig talt i magen, og jeg kunne ikke vente med å dra!
Noe jeg i ettertid skjønner JÆVLIG godt, fordi uken vi hadde på Hove, har vært en av de beste ukene på lenge!
Fantastisk vær, fantastisk musikk og ikke minst FANTASTISKE "naboer".
"Hove 09- på svensk jord".
Våre naboer var ironisk nok fra vårt kjære naboland; Svergie!
Det skal ikke legges sjul på at jeg i dag går rundt og hører svenske stemmer inne i hodet mitt.
Crazy? Ja, vil nok påstå det.
Men det gjør overhodet ingen ting.
Dagene fôr av gårde så altfor fort, men som regel så tar bra ting slutt i en såpass stor hastighet så man noen ganger ikke rekker å få med seg hva som skjer før det er ferdig, og du står der med ferdigpakkede bagger, og en campingplass med null telt, men masse søppel og bemerkelsesverdig mange ødelagte stoler.
Vi klarte nemlig å ødelegge rundt 10 stoler i løpet av noen få dager. Hvordan vi fikk det til aner jeg ikke, men vi var vel en gjeng med en underbevist fetisj for å ødelegge stoler.
Men, Gud! For en herlig gjeng vi utgjorde. En mengde med forskjellige personligheter, samtidig som at alle klikket med én gang. Priceless. Ville ikke byttet campingkompanjonger for alt i verden!

Det faktum at live-musikken var kjempebra, kan nesten ikke måle seg med selve stemningen rundt om i campen. Selvom folk gikk rundt fyllesyke, ille-luktende og møkkete, så hadde likevel stedet masse humør og MENGDER av liv. Det eneste folk ville var å lage en fin stemning.
Selvsagt, til og med Edens hage hadde sine slanger. Det hendte jo at fulle folk bestemte seg for å ødelegge litt ved å tisse og/eller hoppe på teltene. Noe som var mektig irriterende, men ikke i mer enn 10 sekunder.
Det hjelper ikke mye å bli sint for noe som har skjedd. Det lærte vi ganske fort.

Stemningen ved de store scenene idét de største bandene kom på scenen var til å ta og føle på. Det var rett og slett helt fantastisk. Franz Ferdinand, The Ting Tings, The Killers, Disturbed og Prodigy var vel de bandene som gjorde størst inntrykk på meg, men noen små band, som for eksempel The New Wine var også veldig, veldig bra!

Selvom sanitætsopplegget var utrolig begrenset og mindre renslig så var det kun et bittelite skår i gleden. Jeg har egentlig ingen ting imot å gå rundt med litt småmøkkete føtter. Man fikk vasket av seg det meste, altså.. Det vil si at de som orket å stå under en dusj som hadde vann på rundt (vill gjetting) 15-16 grader, klarte å holde seg noenlunde "rene", eller mindre møkkete. Jeg vasket til og med håret mitt ved en av vannstasjonene en gang. Utrolig kaldt, men veldig forfriskende, tro det eller ei!

En annen ting som var veldig forfriskende var de mange vannkrigene som foregikk i den lille campen vår. Det gikk vel ikke én time om dagen uten at det var noen som fikk en flaske med vann over hodet, eller i noens tilfeller; en bøtte vann. Men, ikke noe vondt ment. Ikke mye ihvertfall.

Konklusjonen av min første festivalopplevelse er helt plettfri. En soleklar 6-er. Det eneste som er litt leit, er at det er så trist idét man innser at det er slutt. Og at de nye vennene du er blitt så glad i, skal reise. Det er for bra til at det må ta slutt. 2 ukers festival neste år? God idé?!
Jeg, i mitt tilfelle, klarte ikke holde tårene tilbake da vi måtte si hade til våre nye venner, noe jeg er en SMUUUUULE flau over. Men, det skal sies at jeg hadde kun sover 7 timer på 3 dager. Til sammen. Jeg klarte også det mesterverket å snuble så lang jeg var over en DIGER pose med søppel. Får skylde på at jeg bare ville lette litt på stemningen. Hehe.. *kremt*
Og i dette øyeblikket så er det vel 8 timer på ca 3 og en halv dag, så jeg skal ærlig innrømme at øynene mine begynner å blitt passe tunge. Men jeg ville skrive om den fantastiske opplevelsen før jeg glemte noe.

Jeg kommer til å huske denne uken i en laaaaaaaaang stund fremover, og jeg hadde LETT byttet ut en god og varm seng + en dusj mot et utrolig ubehagelig liggeunderlag og ekle toaletter for en uke til på Hove...

Hove 09 - Fantastisk!

1 comment:

McDork said...

hørtes ut som en awesome uke! kan jeg være med neste år eller?? :D haha ^^